Virksomhedsøkonomi B




Ny ordning

Torsdag den 23. maj 2019
kl. 09.00-13.00

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.

Excel-filen med alle bilag kan hentes her.

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem. Som navn på filerne angiver du dit navn. I Word-filen skal du endvidere udfylde felterne i sidehovedet.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.



Opgave 1


Virksomhedsanalyse


Søstrene Grene er en dansk design- og handelskoncern med de to søstre - Anna og Clara - som inspiration. Virksomheden blev etableret med den første butik i Århus i 1973 af ægteparret Inger Grene og Knud Olsen. Virksomheden er funderet på stærke familieværdier ”the Sister Spirit” og er i dag ejet og drevet af 2. generation - brødrene Cresten og Mikkel Grene.

Søstrene Grenes Holding ApS er moderselskabet for de to datterselskaber Søstrene Grenes Handelskompagnie A/S og Søstrene Grenes Import A/S.

Sortimentet består af varegrupperne: interiør, papirvarer, gaveindpakning, hobby, køkken og legetøj. Få varer er fast sortiment, mens resten af varerne er sæsonvarer, som sælges i butikkerne i meget kort tid. Priserne er på et rimeligt niveau, mens designet tydeligt afspejler feminine værdier. Butiksindretningen er bygget op omkring ”slangeprincippet”.

Søstrene Grene skriver om butikkerne på sin hjemmeside: ”Vi har skabt en kæde af butikker, som rummer en ganske særlig stemning. Det skal være som at træde ind i en oase, hvor man for en stund får et lille afbræk fra den travle hverdag. På den måde forsøger søstrene at sætte scenen for vidunderlige oplevelser og glade stunder. Oplevelser hvor man opfordres til at slippe fantasien løs og gå på opdagelse.”

På hjemmesiden står om Søstrene Grene: ”Livet er forunderligt, mener Anna og Clara. Hvis blot hjertet er med, kan selv de mindste øjeblikke føles helt vidunderlige.”

SE VIDEOEN OM DE SMÅ LYSPUNKTER, SOM GØR EN VIDUNDERLIG FORSKEL I HVERDAGEN FOR ANNA OG CLARA.

Anna og Claras vidunderlige verden


Søstrene Grene åbnede i sommeren 2018 butik nr. 200. Butikkerne er fordelt på 16 lande fortrinsvis i Europa. De fleste er drevet på franchise-basis, mens hver fjerde butik er etableret i samarbejde med eksterne partnere. Søstrene Grene har ingen e-handel og har pt. ingen planer om denne distributionsform.

I regnskabsåret 2017/18 omsatte Søstrene Grenes Holding ApS for kr. 894 mio., mens overskuddet før skat var kr. 103 mio. På hovedsædet er der beskæftiget godt 100 medarbejdere.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Artikler: Nøgletal:
  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Søstrene Grenes Holding ApS for årene 2015/16 - 2017/18. Se bilag 1 i Excel-filen.
Pengestrømsopgørelse:
  • Pengestrømsopgørelse for Søstrene Grenes Holding ApS for regnskabsåret 2017/18. Se bilag 2 i Excel-filen.




Spørgsmål 1.1 - 1.6


1.1 (10 %)
Redegør for, hvilke interne og eksterne forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Søstrene Grenes Holding ApS.

1.2 (15 %)
Analyser, hvordan de interne og eksterne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2015/16 til 2017/18.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2015/16 til 2017/18.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Forklar, hvorfor egenkapitalens forrentning stiger fra 24,7 % i 2016/17 til 41,3 % i 2017/18.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Forklar, hvordan Søstrene Grenes Holding ApS’ likviditet overordnet har udviklet sig i 2017/18, og hvilke væsentlige forhold der har været årsag til udviklingen.

Pengestrømsopgørelsen fremgår af bilag 2.

1.6 (5 %)
Vurder, hvilken konkurrencestrategi Søstrene Grene bruger.



Opgave 2


Rapportering


Bolighuset ApS er en designbutik beliggende i Århus. Virksomheden har både en fysisk butik og en webshop. Butikken er en af de mest trendy designbutikker i Århus og har kraftig vækst i afsætningen. Virksomheden er ejet af Helle Juul, der etablerende Bolighuset ApS for 10 år siden. Siden etableringen har Lotte Nielsen været ansat i Bolighuset ApS, og hun har gennem alle 10 år arbejdet tæt sammen med Helle Juul. De har fx været fælles om beslutninger vedrørende sortiment, indkøb og indretning af butikken.

De største konkurrenter er to stormagasiner, der er tæt beliggende ved Bolighuset ApS. Bolighuset ApS kan klare sig i konkurrencen mod stormagasinerne, da den personlige betjening er langt bedre i Bolighuset ApS.

Bolighuset ApS overvejer at flytte til nye og større lokaler for at kunne fastholde væksten i afsætningen. Det er imidlertid dyrt, da lokaleomkostningerne for attraktive lejemål er høje i Århus.



Spørgsmål 2.1 - 2.3


2.1 (5 %)
Redegør for, hvorfor Bolighuset ApS skal udarbejde en årsrapport.

2.2 (5 %)
Opstil en artopdelt resultatopgørelse for 2018 for Bolighuset ApS. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 3.
I bilag 4 findes en skabelon til resultatopgørelsen.

2.3 (5 %)
Diskuter, hvordan Bolighuset ApS’ økonomi vil blive påvirket, hvis Helle Juul beslutter at flytte til nye og større lokaler.



Opgave 3


Kalkulation og indtjening


House-Engros A/S er en dansk engrosvirksomhed med videresalg af indretningsprodukter til det moderne skandinaviske hjem. House-Engros A/S indkøber langt de fleste produkter i Indonesien, hvor der fx indkøbes småmøbler i forskellige træsorter.

Ejeren af House-Engros A/S er lige kommet hjem fra en inspirationsrejse til Indonesien og overvejer nu at indkøbe et rundt bakkebord i teaktræ. Bakkebordet er både anvendeligt indenfor og udenfor. Ejeren vurderer derfor, at der er gode afsætningsmuligheder for bakkebordet, og at der i foråret og sommeren 2019 kan afsættes 1.500 stk.

Indkøbspris for et bakkebord er 400.000 Indonesiske rupiah (IDR). Kursen for 100 IDR er kr. 0,045. Forsikringspræmien vil udgøre 3 % af indkøbsprisen. Hertil kommer fragt og spedition for hele partiet, som henholdsvis vil udgøre kr. 7.550 og kr. 4.225. Endeligt vil der påløbe told på kr. 25 pr. stk.

Den budgetterede salgspris for bakkebordet er kr. 499. Ejeren er dog lidt usikker på, om bakkebordet kan sælges til denne pris.



Spørgsmål 3.1 - 3.4


3.1 (5 %)
Beregn de variable enhedsomkostninger for et bakkebord.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 5.

3.2 (5 %)
Redegør for, hvordan den udarbejdede kalkulation kan bruges af House-Engros A/S.

3.3 (5 %)
Beregn det forventede dækningsbidrag og den forventede dækningsgrad for et bakkebord.

3.4 (5 %)
Forklar, hvordan dækningsgraden påvirkes, hvis salgsprisen for et bakkebord bliver lavere end de budgetterede kr. 499.



Opgave 4


Resultatbudget


Stine Justesen blev for 2 år siden udlært som butiksassistent i en møbelbutik, hvor hun stadig er ansat. Stine Justesen overvejer at blive selvstændig, da begge hendes forældre er selvstændige, og hun derfor i hele sin barndom og ungdom har været præget af denne livsstil. Stine Justesen interesserer sig især for boligaccessories og mode. Hun vil derfor etablere en bolig- og livsstilsbutik.

I øjeblikket har Stine Justesen en årsindkomst på kr. 300.000. Hun vil kun blive selvstændig, hvis hun kan skabe et overskud før skat i sin virksomhed på mindst samme beløb. Da Stine Justesens opsparing ikke er særlig stor, er hun nødt til at optage et etableringslån i den lokale sparekasse. Stine Justesen forventer at skulle låne kr. 600.000. I den forbindelse har sparekassen krævet, at hun udarbejder et resultatbudget, så den kan vurdere butikkens indtjening.



Spørgsmål 4.1 - 4.2


4.1 (10 %)
Udarbejd et kvartalsopdelt resultatbudget for 2019/20 for Stine Justesens bolig- og livsstilsbutik.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 6.
I bilag 6 er også en skabelon til resultatbudgettet.

4.2 (5 %)
Diskuter, om den budgetterede indtjening for 2019/20 er tilfredsstillende.